Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Din-Felsefe Tartışması

İbn Rüşd

Din-Felsefe Tartışması Sözleri ve Alıntıları

Din-Felsefe Tartışması sözleri ve alıntılarını, Din-Felsefe Tartışması kitap alıntılarını, Din-Felsefe Tartışması en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Farabi, Ibn Sina ve İbn Rüşd gibi tek tük düşünürler, İslam dünyasında birer anomali gibi kalıyorlar. Örneğin Rüşd'ün salt imana bağlı kalmak istememesi, ortalığı telaşlandırıyor. Rüşd gibileri imansızlığa yol açabilirler. Hem ne gerek var bu gibi düşünürlere?
"Eğer tanrı bize bir ömür verirse, bize izin vereceği her şeyi yapacağız"
Sayfa 88 - Cem yayınevi kültür dizisiKitabı okudu
Reklam
Müslüman toplumlarında, kendisi gibi olmayanı kötülemek ve saldırganlık ta baştan beri vardır ve bu bir bilinç olarak insanların yapısında yer etmiştir.
Sayfa 51 - Cem YayıneviKitabı okudu
Gazali için yalnız dinsel gerçek varken, İbn Rüşd için hem dinsel, hem felsefi gerçek vardır. Ve İbn Rüşd, çift gerçek'in tipik bir örneğidir. Yalnız ikisi de Aristoteles'e göre şu yanlışlığı yapar. Aristoteles kendi dogmalarını kendisi kurar, onun başvurduğu kutsal bir kitap yoktur. Kendini haklı çıkarmak için Zeus'un sözlerini kanıt olarak kullanmaz. Peygamberlik taslamaz. Kimseyi inançsızlıkla suçlamaz. Aristoteles'in sözlerine inanma zorunluluğu yoktur.
Yalnız Sultan II. Mehmet döneminde, medreselerde acaba Al Gazali mi okutulsun, yoksa İbn Rüşd mü tartışmasında, terazi Al Gazali'den yana ağır basıyor. Osmanlı medreseleri hiçbir dönemlerinde felsefeyle iştigal etmez iken, dinsel dogmalar hiçbir an eleştiriye uğramazken, bu medreselerde "özgür" ve "ileri" öğrenimin yapıldığı nasıl ileri sürülebilir, bilemiyoruz. Yine Takyeddin Mehmet Efendi'nin kurmakta olduğu gözlemevi, henüz çalışmaya geçmeden, Kaptan-ı Derya Kılıç Ali Paşa'ya verilen bir buyrukla top ateşine tutulur. Bu olay 1590'lı yıllarda geçer. Gerek Fatih Sultan döneminde Gazali'nin İbn Rüşd'e yeğlenmesinin, gerek gözlemevinin yıkılmasının, ekonomik çöküntüyle bir ilgisi yoktur.
İman, hazır bir inançtır; bunun için zihinsel bir enerji gerekmez, oysa felsefe, sürekli düşünmeyi, insanın içinde yaşadığı dünyayı ve dünya kültürünü yeniden değerlendirmesini gerektirir.Hangi dinde olursa olsun, görünmez dünya inanci, görünür dünyadan kaçışın, görünür dünyaya bir seçenek sunmanın sonucudur. Tipik bir yanılsamadır bu.
Reklam
Örneğin Al Gazali, dinsel inancında gizemciliği seçerken, inancı ve felsefeyi insanın bir iç sorununa indirgerken, gerçekte cinsel tepilerinden, insandan, yaşamdan kaçıyordu. Yine eski Yunan mitolojisine göre, dünya insan için tehlikeli bir yerdir; doğal yıkımların yanında dünya tehlikeli yaratıklarla doludur, ama bu dünyayı tehlikeli yaratıklardan kurtarmak ve yaşanılır bir yere dönüştürmek gerekir.Oysa İslamın kılıcı, yine insanlara çekilmiştir. Bu dinle birlikte "insan insan için daha tehlikeli olmuştur". Tüm İbrani dinlerinde bu dünya "ölüm sonrası çekilecek cezaların" öğrenildiği yerdir. Korku ve tehlike, gerçekte ölüm sonrasında başlar.
İbn Rüşd’ün amacı, dinde bağımsız bir felsefe yaratmak değil, dinsel inancı temel alarak ve bir çeşni olarak felsefeyle uğraşmaktı. Al Gazali ise, tipik bir engizisyoncu gibi, zındıkların, imansızların peşindedir.
Oysa dinde günde beş kez camiye gitme, namaz kılma zorunluluğu vardır. Halkın karşısında din adamından başka başvuracak bir kimse yoktur. Çünkü Peygamber'in kendisi, doktor ayrı, asker ayrı, yönetici ayrı, din temsilcisi ayrı dememiştir. Bir toplum içinde her kesimi ve herkesi kendisi temsil etmiştir. İslam toplumlarında doğal olarak bir yönetici ve varlıklılar tabakası var, ama hiçbir zaman toplumsal sınıflar gelişmiyor; toplumu daha ileri götüren bir sınıfın yükselişi görülmüyor. Örneğin Batı'da bir orta sınıf oluşurken, kendisiyle birlikte yeni değerleri de yaratıyor ve zamanla devleti ele geçirerek, yeni bir yaşam biçimini gerçekleştiriyor.
İslam dünyası ise henüz bu aşamada değildir: Bu dünyada hem din gerçeği vardır, hem dünya gerçeği (bilimsel gerçek). İslam dünyasına bu geleneği getiren, İbn Sina ve İbn Rüşd gibi bir ayağı dinde, bir ayağı Aristoteles felsefesinde olan düşünürlerdir. Örneğin Türkiye'de din okullarında fizik-kimya okutulur, laik okullarda zorunlu din dersi vardır. Bir anlamda İbn Rüşd, günümüz İslam dünyasını hazırlar, ama öte yandan bugünkü İslam dünyası İbn Rüşd'ü aşacak, bilimsel gerçeği tek gerçek diye kabul edecek düzeye gelmemiştir.
413 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.