Ingmar Bergman

Yedinci Mühür yazarı
Yazar
8.8/10
139 Kişi
691
Okunma
266
Beğeni
15,6bin
Görüntülenme

Hakkında

Ingmar Bergman, İsveçli oyun yazarı ve film yönetmenidir. Bir Protestan papazının oğlu olarak 1918'de İsveç Uppsala'da doğmuştur. Çok sayıda evlilik yapmıştır. Bunlardan birini Max con Sydow ile, son evliliğini isekült oyuncu Liv Ullmann ile yapmıştır. 30 Temmuz 2007'de sabahın erken saatlerinde İsveç'te Fårö adasındaki evinde 89 yaşında vefat etmiştir. Kızı Eva Bergman tarafından uykusunda öldüğü açıklanmıştır. Bergman 2005 yılında Time dergisi tarafından dünyanın yaşayan en büyük yönetmeni olarak nitelendirilmiştir. 9 defa en iyi yönetmen Oscar'ına aday gösterilen Bergman'ın eserleri, 1960, 1961 ve 1983 yıllarında En İyi Yabancı Film Akademi Ödülü'nün sahibi olmuştur. Birçok filminde karakterleri, sanat çevreleri içine yerleştirmiştir. Filmlerinde tavrını daima kadınlardan yana koyar. Mizahi ve eğlenceli filmler de yapmıştır. Papazlar, bir 'sorunsal' olarak dahil edilir filme. Aşkımızın Üstüne Yağmur Yağıyordu, Yedinci Mühür ve Cehennemi Karanlıkta Müzik filmlerinde açıkça iticidirler. Bir Aşk Dersi ile Bir Yaz Gecesi Gülümsemeleri'nde mizahi bir dille hicvedilirler. Genel olarak gerçek dünyadan ve toplumsal sorunlardan uzak, melankolik ve kapalı bir sinema yapmakla eleştirilir.1956 Cannes Film Festivali'nde gösterilen Bir Yaz Gecesi Gülümsemeleri, tam bir olay yarattı. Jüri, çok iyi diğer filmlerin de varlığı nedeniyle, bu filme özgü bir 'ödül yaratmak' (Şiirsel Hiciv Ödülü) zorunda kaldı. Böylece Bergman, bu 18. filmiyle birlikte bir anda keşfedildi. Bergman'ın bütün filmleri, Avrupa sinemalarını sardı. 1957 Cannes Film Festivali'nde gösterilen baş yapıt (Yedinci Mühür) bu modanın katlanarak artmasında etkili olmuştu. 1970'li yıllar Bergman'ın Avrupa'da bir efsane haline geldiği yıllardır. Mali polisin gelip sahibi olduğu tiyatroyu basması ve gelir bildirimleri ile ilgili olarak Bergman'ı (biraz da hoş olmayan biçimde) sorgulaması üzerine ülkesine küsen sanatçı, 1976 yılında Almanya'nın Münih kentine taşınır.
Unvan:
İsveçli Oyun Yazarı ve Film Yönetmeni.
Doğum:
Uppsala, İsveç, 14 Temmuz 1918
Ölüm:
Fårö, İsveç, 30 Temmuz 2007

Okurlar

266 okur beğendi.
691 okur okudu.
16 okur okuyor.
863 okur okuyacak.
14 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
"Ölüm korkunç. Ölümün ardından ne geldiğini bilmiyoruz. İsa'nın şu söylediklerine, hani babasının evinde pek çok güzel oda varmış falan; ben buna inanmıyorum. Hayır, teşekkürler. Ben kendi babamın evindeki odalardan kaçtım. Kendi babamdan da daha kötü olabilecek birinin yanına taşınmak istemem. Ölüm beni açıklanamayan bir dehşete düşürüyor. Can acıtıcı olabileceğinden değil, hiçbir zaman uyanamayacağım korkunç düşlerle dolu olabileceğinden korkuyorum."
Sayfa 73 - Agora KitaplığıKitabı okudu
"Film belge olduğu zamanın dışında bir düştür. Bundan dolayı Tarkovski sinema yönetmenlerinin en büyüğüdür. Düşsel mekanlarda bir uyurgezerin güveniyle hareket eder, hiç açıklama yapmaz. Zaten ne açıklayacaktır ki! Düşlerini bütün iletişim araçlarının en zoru, ama bir anlamda en isteklisi aracılığıyla görünür kılabilen bir gözlemcidir o. Ben bütün hayatım boyunca onun büyük bir doğallıkla dolaştığı kapıları yumrukladım durdum. Ama bu kapılardan içeri ancak birkaç kez süzülmeyi başarabildim. Bilinçli çabalarımın çoğu acınası bir başarısızlıkla sonuçlandı"
Agora KitaplığıKitabı okudu
Reklam
"Dostluk hiçbir zaman söz vermelere, taahhütlere bağlı değildir. Ne zamana ne de mekana bağlıdır. Bir noktanın dışında dostluk kesinlikle bir şey talep etmez. O nokta da şudur: Dostluk dürüstlük gerektirir. Tek ama çetin bir talep."
Sayfa 236 - Agora KitaplığıKitabı okudu
"Gerçek benle çok az ilintisi olan yabancı bir insan yarattım. Yarattığım kişiyle asıl ben olan kişiyi birbirinden ayırmasını bilemediğim için bu zedelenmenin hayatımda ve yaratıcılığımda yetişkin yaşlarıma dek önemli etkileri oldu."
Sayfa 9 - Agora KitaplığıKitabı okudu
Seninki yaşamak ve bir hayat yaratmak için duyulan lanet bir istek,  benimki ölmek,  taş gibi ölü olmak..
Sinemaya Başarıyla Uyarlanmış Romanlar
Sinema-edebiyat ilişkilerindeki başarılı yapımları, tavsiye film listesi haline getirmek için öncelikle
Edebiyat Atlası
Edebiyat Atlası
‘ndan bir alıntıyı daha önce paylaşmıştım.(#46533729) Romanlardan sinemaya aktarılan filmlerde eserin aslına ne kadar sadık kalındığı yoruma açık olmakla birlikte
Kitap Okuma Grubuma Katılmak İster Misiniz?
2024 Haziran ayında
İhsan Oktay Anar
İhsan Oktay Anar
'ın
Puslu Kıtalar Atlası
Puslu Kıtalar Atlası
ve
Kitab-ül Hiyel
Kitab-ül Hiyel
kitaplarını okuyarak bir Türk edebiyatı okuma ayı yapıyoruz! Kitap okuma grubuma katılmak isterseniz bana mesaj atabilirsiniz. 🤓 Uzun zamandır düşündüğüm bir konu olan sanal okuma grubumu 4 yıldır devam ettiriyorum. Şu an farklı meslek gruplarından pek çok okur arkadaşımız gruba üye olmuş
Reklam
"Kendiniz olun. Dünya, özgün olana hayran olur."
Ingmar Bergman
Ingmar Bergman

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
80 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Ben bilgi istiyorum inanç değil. varsayımlar değil sadece bilgi. Tanrıdan elini bana doğru uzatmasını, yüzünü göstermesini ve konuşmasını istiyorum. Ama o hala sessiz. Geceleri onun için hep ağlıyorum. Fakat kimse yokmuş gibi görünüyor. -Belki gerçekten yoktur. Uzun zamandır okuyup da en etkilendiğim kitap ve film kombini. Bir kaç sene önce gördüğüm ölümle satranç oynayan adam diye duyduğum hikayeyi uzun bir dönem sonra izleme fırsatı buldum. İzlediğim şeyleri okumayı da sevdiğim için hemen PDF sini aradım internetten. Din ve tanrı ile harmanlanmış hikayede kara veba dönemi ve varoluşçu edebiyatın hissini daha ilk sahnede alıyorsunuz. İnsanın kendi değerini kaybettiği ölümün her yerde olduğu film her yönden okunmaya çok açık özellikle ressam ve ölümle yapılan konuşmalar dönem duygusunu çok derinden hissettiriyor. Uzun zamandır okuduğum izlediğim en iyi eserlerden oldu. Kesinlikle okuyun...
Yedinci Mühür
Yedinci MühürIngmar Bergman · İz Yayıncılık · 2010227 okunma
153 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Bergman'ın filmlerini incelediğimizde 1961- 1963 yılları arasındaki filmlerin önemini görmekteyiz. Çünkü artık olgunluk çağında bir sinemacıdır. Bu yıllarda çekmiş olduğu üç filmle, kendi deyimiyle bir "Trilogie- Üçlü" meydana getirmiştir. Bergman, bu üç filmde aynı temayı işlemiştir, "belirsiz gerçeği bulmak". Aynadaki Gibi filmi bu üçlünün ilkidir. Filmde ruh hastası kadının tanrıyı örümcek olarak görmesi, başka bir karakterin dünyasında tanrının olmadığını söylemesi ve onun tek gerçeğinin babasının olması gibi sahneler, umudun bir nebze de olsa varlığını gösterir. Ancak üçüncü film olan Sessizlik'te tanrı artık susmuştur. İnsanın tanrıya en çok ihtiyaç duyduğu anlarda tanrı yoktur. Burada tanrının yerini aşk ve sevgi almıştır. Çünkü Bergman'a göre aşkın kendisi tanrıdır. Üçlemenin son filmi olan Sessizlik, oda filmleri türünün ve hatta çağdaş sinemanın en güçlü yapıtlarındandır. Tezer Özlü ve Fadıl Taylan çevirisiyle Bilgi Yayınevi'nden çıkan kitapta birinci ve üçüncü filmler yer almaktadır. Metin, filmdeki sahnelerden alınan fotoğraflarla desteklenip daha keyifli olmuş. Sinemaseverler mutlaka okumalı.
Aynadaki Gibi - Sessizlik...
Aynadaki Gibi - Sessizlik...Ingmar Bergman · Bilgi Yayınevi · 199580 okunma
80 syf.
·
Puan vermedi
Vebanın her yanı sardığı dönemde, bir şövalyenin Ölüm ile karşılaşıp Ölüm'ü satranç oynamaya davet etmesiyle başlıyor kitap. Şövalye yenileceğinin bilincinde ancak; Ölüm'ü biraz olsun oyalayıp zaman kazanıyor ve bu sırada hayatın anlamını ve anlamsızlığını düşünüyor, tanrının varlığını sorguluyor ve kafasındaki sorulara cevap arıyor. "Nasıl ve neden olduğunu anlamadan yaşamın faniliğini ve nihayetinde her şeyin geçici olduğunu düşündü."
Yedinci Mühür
Yedinci MühürIngmar Bergman · İz Yayıncılık · 2010227 okunma