Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Derya Esen

Demokrasinin Cinsiyeti
Feministler için,özel alanın doğasının araştırılmaması demokrasi tartışma sında bir eksikliktir Kadınlar ve erkekl ler aynı derecede özerk ve özgür de ğillerdir.Aynen sosyalistlerin sınıf eşitsizliklerinin sözde politik eşitliliği nasıl bozduğunu vurguladıkları gibi feministler de evlilik ve hanedeki eişitsizliklerin eşit politik hakları nasıl anlamsızlaştırdığını vurgulamışlardır. Bunun pratik sonuçlarının biraz basit leştirici olduğu düşünülebilir.
Sayfa 46 - MetisKitabı okuyor
Reklam
Demokrasinin Cinsiyeti
Liberallerin en iyisi olan John Stuart Mill de,politik katılımın sivil toplumda öğrenildiğini ve işverenler gibi işçile rin de çatışma hayatlarının düzenle mesinde karar alma muhakeme etme kapasitelerini geliştirmeleri gerektiği ni ileri sürerek,kamusal ile özel arasın daki ilk ayrıma karşı çıkmaya başladı.
Sayfa 46 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Liberallerle sosyalistler arasındaki arasındaki sonraki mücadeleler, kamusal ile özel,politik ile toplumsal devlet ile pazar arasındaki ayrıntıları merkez alıyordu.Ama liberalizm, sivil toplumu ev içi yaşamı olarak atfedi kenden soyutlayarak kavramlaştırdığı için,ev içi yaşam kuramsal tartışma da unutulmuş halde kalır.Böylelikle özel ile kamusal arasındaki ayrım,si vil toplumun içindeki,erkekler dünyası nın içindeki bir ayrım olarak yeniden kurulur.
Sayfa 46 - MetisKitabı okuyor

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Demokrasinin Cinsiyeti
Politika,toplumsal çıkarın beslenmesi oldu,arta kalan hane alanı ise kendini her yandan tehdit altında buldu.Antik dünyada özel yaşam,yurttaşların kaçmak istedikleri tam bir yoksulluk durumuydu.
Sayfa 45 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Feministlerin,insanlık durumu, tezini bir açıdan yansıtan bir sav temelinde ileri sürdükleri ikinci önemli noktadır. Arendt antik dünyada yalnızca ayrım olduğunu belirtiyordu.Hane o zaman lar hem aile hem de ekonomiydi ama bu ikisinin sonradan ayrılmasıyla bir likte,hanenin karanlık karanlık iç dün yaşından kamusal alanın ışığına yeni toplumsal kategorisi çıktı.Bu durum, kamusal/özel ayrımının anlamını ve önerimi değiştirdi.
Sayfa 45 - MetisKitabı okuyor
Reklam
Demokrasinin Cinsiyeti
Platon ve Aristoteles’te,politik kamusal dünyası,hanenin özel dünyasının karşısına konmuştu;hane bu noktada hem üretiminin hemde yeniden üretimin alanıydıHane gerekli idi ama çık sıradandı ve politikanın haklı olarak talep edeceği akılcılığı bilgeliği dahası kahramanlığı besleyemezdi.Aristotelese göre kadınlar politikada yeri olmadığı anlamına geliyordu,çünkü kadınların doğası onları yalnızca özel alanın düşük erdemlerine uygun kılıyordu. Platon,alışılmadık bir şekilde, kadınları en yüksek politik role muhtemelen aday olarak görüyordu. Ama onun Devlet’i de seçkin Muhafızların aile yuvalarından,cinsel ya da aile bağlarından vazgeçmeleri gerekiyordu.Hane ve aile bağlarının kamu yaşamıyla uyuşmaz olduğunu dile getiriyorlardı.
Sayfa 44 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Sosyalistler ilk noktayla ilgili olarak, bir alandaki demokrasinin diğer alandaki tabiyetle yan yanalığını liberalizmin kesin başarısızlığı olarak görerek,kamusal ile özel arasındaki liberal ayrımın büyük eşitsizliklerle dolup taşan bir toplumun üzerine al satıcı bir politik eşitlik görüntüsü çektiğini uzun süre ileri surdular.Kamusal ile özel arasındaki kavramsal sınır, feminist analizde de aynı şekilde merkezi bir yer tutmaktadır,ama vurgu farklıdır,ama vurgu farklıdır.feministler öncelikle, liberalizmin bu tür sınırları belirleyen tek gelenek olmadığına dikkat çekti ler,çünkü bu ayrımın şu veya bu şekli politik düşünürü ve politik yaşamın her dönemini etkilemiştir.Kamusal ve özel arasındaki ayrımlar arizi ya da yüzeysel değildir.En basit olanlar dışında,bilinen bütün toplumlarda temel,düzenleyici ilkeler olmuşlardır ve olmaya devam etmektedirler
Sayfa 44 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Demokratik bir hükümet,konuşma özgürlüğünü,yayın yapma ve dernek kurma özgürlüğünü kabul eden ve savunan bir hükümettir.Onu demokratik tutan bu kurallara itaattir.
Demokrasinin Cinsiyeti
Radikal bireycilik,bireyi toplumdan önce görür ve toplumun var olduğunu bile zor kabul eder.En aşırı versiyonlarında,bu,artık zamanımızın ruh haline uygun değildir.
Sayfa 43 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Sheldon Wolin’in liberalizmi”korku içinde doğmuş,düş kırıklarıyla beslenmiş,insanlık durumunun bir acı bir endişe durumu olduğunu ve muh. temelen öyle kalacağına inanmaya eğilimli bir itidal felsefesi olarak görmesine,ya daBenjamin Barber’in libefal psikolojisi yalnız yabancılar olarak dünyaya geldiğimiz,hayatımızı ihtiyatlı yabancılar olarak yaşadığımız ve korkunç bir yalıtılmışlık içinde öldüğümüz bir psikoloji olarak özetlemesine şaşırmamak gerekir.
Sayfa 42 - MetisKitabı okuyor
Reklam
Demokrasinin Cinsiyeti
Endişe:liberal durumun özüdür.Libe ral felsefecilerin dünyalarını dönüştür me konusunda görünüşte sınırsız olan güvenlerinin ayrılmaz ve cinsiyetçi olmama izin verin dırdırcı yoldaşıdır.Liberalizm,deneyimi tüm bilginin kaynağı olarak alan ve içkin düşüncelere duyulan eski inançları terk eden olguyu bir felsefeden doğdu.Doğal bilimler coşku vericiydi, ama politika kuramları için kuşkulu etkisi oldu.Birey tüm bilginin kaynağı ve tüm anlamın pınarı olarak sahneye adım attığında,azami mutsuzluğu üretmek üzere düzenlenmiş bir senaryonun içine girmişti.Kendi aklımızla.bulup çıkarabileceğimizin ötesinde bir doğru yoktur; birbirimize duyduğumuz eşit korkunun ötesinde ortak bir deneyim yoktur;aklımızın ortaya koyabileceklerinden başka ortak çıkarlarımız yoktur.
Sayfa 42 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Uzun ve güçlüklerle dolu reform mücadelelerinde,kadınlar kendilerinin de birey olduklarını; kişilik,mülkiyet ve çocuklar üzerindeki kişisel hakları er keklerle paylaşmaları gerektiğini; ka mu rızasının verilmesinde erkeklere katılmaları gerektiğini vurguladılar.
Sayfa 41 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Evli kadınlar gıpta edilen birey statüsü konusunda en az iddiaya sahip olanlardı ve çok yakın bir zamana kadar kocanın himayesi altında olma doktrini onların yasal bir konuma sahip olmalarına önledi.Bir kez evlendikten sonra kadınlar kişi olmaktan çıkıyorlardı.Her zaman kendi kurallarını koruyan aristokrasi nin dışında, kalan kadınlar kendi adlarına mülk sahibi olamıyorlardı; sözleşme yapamıyorlar ya da kendi adlarına mahkemeye gidemiyorlardı; kocalarına karşı hiçbir hakları yoktu. çocukların vesayeti konusunda hiçbir iddiaları olamazdı.
Sayfa 40 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
On dokuzuncu yüzyıldan itibaren, mülkiyet kısıtlaması aşılmaya başladı ve oy hakkı erkeklerin çoğunluğunu kapsayacak şekilde genişledi İşçile rin işverenleri tarafından temsil edildikleri düşüncesi sanayi devrimi sırasında anlamsızlaşmıştı ama kadınların erkekler tarafından temsil edildikleri düşüncesi güçlü yerini koruyordu.Kadınların kendine ait bir söz hakkına ihtiyaçları yoktu,çünkü onların çıkarlarını koruyacak babaları ve kocaları vardı,kadınları ayrı düşünmek anlamsızdı.Feministler haklı olarak bu zincirdeki zayıf halka olarak babasız yada kocasız yaşayan bekar kadınları öne sürdüler.Bazıları bekar kadınların oy hakkının tanınmasına öncelik vermeye iten bu zayıf noktadan saldırı taktiği kadın hareketinde büyük bir gerilim kaynağı oldu.
Sayfa 40 - MetisKitabı okuyor
Demokrasinin Cinsiyeti
Atina demokrasisi yurttaşlık hakları ve sorumluluklarını bir azınlıkta sınırlandırmıştı ve mülkiyete dayalı ayrıcalıkla bir ilişkisi olmadığı halde kadınları,göçmenleri. Ve köleleri dışlıyordu.John Locke mülkiyet boyutunu ısrarla vurgularken tüm klasik liberaller adına konuşuyordu. On yedinci ve onsekizinci yüzyıl kuramcıları için önemli olan bireyler mülkiyet sahibi adamlardır. Hükümet onların çıkarlarına hizmet etmek üzere yaratılmıştı.Birey oldukları kabul edilmeyenler böylelikle çifte bir yoksullukla karşı karşıyaydılar,demok ratik katılım talebinde bulunamaya camları gibi,kendilerine ait çıkarlar olarak öne sürebilecekleri çıkarları da yoktu.Çocuklar dışarıda kalıyordu.De liler altında sınıflanan kadınlar dışarda ,hizmetçiler ve erkeklerin altında sınflanan kadınlar da dışarıda kalıyordu.
Sayfa 40 - MetisKitabı okuyor
1.580 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.