Zinarîn Zinar Agirî

Çigini Aşireti
Çigini aşireti şu kollara ayrılıyor: 1. Pir-merdûn, 2. Mir-xund, 3. Nizamewed, 4. Guderzewnd, 5. Uzbegi, 6. Gûgir, 7. Bahadewend, 8. Seydewend, 9. Hellaci, 10. Malêtiri, 11. Zahrewend. Bu aşiretin başkomutanı Abidin Han Sertip’tir. Rahmetli Süleyman Han Çigini’nin torununun oğlu, rahmetli Bagir Han’ın torunu, rahmetli Zargamu-Lêşgêr Sadik Han’ın oğludur.
Reklam
Belge dokuz Kürt aşiretinden söz etmektedir. Bunlar; Çigini, Qezwîn, Celilewend, Giyasewend, Bextûyî, Kelhor, Kakewend, Ammarlû ve Raşwend aşiretleridir. Belirtmeliyiz ki Kürdoloji sahasında bu aşiretler hakkında çok az bilgi mevcuttur. P. Lerx’in İran Kürtleri ve Ataları Kuzey Xaldileri Üzerine İnceleme adlı araştırmasında bu aşiretlerden bazılarının ismi geçer. P. Lerx, bu isimleri Avrupalıların Kürt edebiyatı üzerine yaptıkları incelemelerden almıştır
Sûreyê Zumer
52. Ma ew nizanin ku Xwedê kê bivê risqê wî fireh dike, kê jî bivê (risqê wî) teng dike. Bêguman di vê de jî ji bo miletekî ku bawer bikin, ders û îbret hene.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Sûreyê Rûm
60. Vêca tu sebrê bikêşe, lewra peymana Xwedê heq e. Zinhar bila ew ên ku (bi qiyametê) ji dil bawerî nayînin te sist û bêtebat mekin!
Aşk ve narsistlik
Freud yazısında, aşık olma durumunu, hipnozu ve grup oluşumunu incelemiştir. Aşık olma durumunda, aşık olunan nesne idealizasyona uğramakta ve ego idealinin yerine konulmaktadır. "Nesneye, kendi egomuza olduğu gibi davranılmaktadır. Böylece aşık olduğumuzda, önemli bir miktarda narsisistik libido nesneye akmaktadır. Nesne seçiminin birçok biçiminde, nesnenin, erişilemeyen kendi ego idealimiz için bir yedek olarak hizmet ettiği açıktır. Biz onu, egomuz için ulaşmaya çalıştığımız ve dolambaçlı yolla narsisizmimizi doyunnak için elde etmek istediğimiz mükemmelliklerden dolayı sevmekteyiz." Freud'a göre, hipnoz yapan, öznesiyle ilişkisi açısından, aşık olunan nesneyle aynı konumdadır. Hipnoz yapan, ego idealinin yerine konulmaktadır. Freud, hipnotik ilişkinin, gruptaki bir bireyin lidere bağlanmasına benzer olduğunu belirtir.
Reklam
Üç çeşit özdeşimin mümkün olduğu belirtilmiştir: 1) Özdeşim, nesneyle bağın en ilkel biçimini oluşturur. 2) Özdeşim gerileme (regression) yoluyla, nesneye libidinal bir bağlanmanın yerini alabilir. 3) Özdeşim, kişinin diğer bir kişiyle ortak özelliğe sahip olmasını keşfetmesinin yerini alabilir.
Freud'a göre, egonun gelişimi, birincil narsisizmden bir ayrılmayı içerir. Bu ayrılma, libidonun dışarıdan dayatılan bir ego idealine yer değiştirmesi yoluyla ortaya çıkar ve doyum bu idealin gerçekleştirilmesinden elde edilir.
İran’ın Qezwîn bölgesinde yaşayan Kürt aşiretleriyle ilgili bu önemli belgelerden biri İran Kürt Aşiretleri Hakkında Yazılar adlı olanıdır.
Mezarını ziyaret ettim...
Şemdinanlı Şeyh Ubeydullah önderliğinde 1880 yılında gerçekleşen Kürt başkaldırısı, XIX. yüzyılın Kürt özgürlük mücadele tarihinde önemli bir örnektir. Bu başkaldırı sadece İranlıları değil, aynı zamanda Ortadoğu’da sömürgeci emelleri için siyaset yürüten Avrupa devletlerini de ürküttü.
Etnografik alanda sadece putperest/Yezidi Kürtlerin değil; gezginlerin kanaatine göre son derece kadim bir yaşama sahip Müslüman, Sünni ve Şii Kürtlerin de derin araştırmalara tabi tutulması gerekir. Kürt dili bugüne değin sadece yüzeysel olarak araştırıldı. Ama hiç şüphe yok ki Kürt dili, bugüne dek karanlıkta kalan İran-Fars dillerinin tarihinin gün ışığına çıkarılmasında anahtar rol oynayacaktır.
Reklam
Kısa bir süre sonra Kürtler parlak kırmızı, simle işlenmiş ve altınımsı iğneleri olan yeni işliklerini giymeye, “kolos” adındaki Kürtlere özgü mavi ipeğimsi fesler takmaya başladılar. Yazın sonlarında artık giysileri temiz ve muntazamdı.
Kürtler, Smolenska’da
Esirler serbestçe ovaya inip akşama kadar otlakların içinde dolaşıyor ya da ırmağın kenarına gidip ayaklarını suya sokup kederle uzağında oldukları vatanlarından uzun uzadıya söz ediyorlardı. Kimi zaman da yakında bulunan gölde yüzüp çiçeklerle dönüyorlardı geziden. Çok ilginçtir; Kürtler karışık çiçeklerden buket yapmazlar, tek çeşit çiçeği buket yaparlar. Çiçek buketini bir sopanın ucuna bağlarlar. Kürtlerin çiçeklere gösterdiği bu aşırı ilgi kuzey halklarında ender görülür. Gül, onlar için kutsal bir çiçektir âdeta. İnanışlarına göre Muhammed’den önce güller kokusuzdu. Bir gün Muhammed bahçesinde bir gül ağacının dibinde dertli ve kederli düşünürken, yaşamın bunca gam ve kederine dayanamayıp ağlamış. Gözlerinden akan yaşlar bu gül ağacını sulamış. İşte o zamandan sonra güller kokmaya başlamış.
Biscolata:))
Kürtlerin çoğu boylu boslu, geniş omuzlu ve ince bellidirler. Sima ve tenleri kusursuzdur. Hatta çoğu güleryüzlü ve cana yakındır.
Rusya' da ki Esir Kürtler
Bu savaşta birçok Kürt ve Türk Ruslara esir düştü. Ruslar yaklaşık 100 Kürt esiri Moskova yakınlarında Roslava şehrinin Smolenska ilçesine yerleştirdi. O zamana kadar Rusya’da Kürtler ile ilgili doğru dürüst bir bilgi yoktu. İlk kez Kürtleri tanıyan Rus araştırmacılar, onların davranışlarına, töre, gelenek ve göreneklerine şaşırıp kaldılar. K. Mikeşin esir Kürtler hakkında makale yazan araştırmacılardan biridir. 1855 yılında Severnaya Pçela dergisinde küçük bir makale yayımladı. Rusya Kraliyet Bilimler Akademisi’nden araştırmacılar, bu makaleyi okuduktan sonra Kürtlerin kültürü, gelenekleri ve dilleri ile ilgili araştırma yapmak üzere esir kampına araştırmacı yolladılar. Bu konu ile ilgili tanınmış beş bilim adamı, akademinin başkanına yolladıkları mektupta, Kürdolojinin geliştirilmesinin önemine değindiler. Bu el yazma belge hâlâ Petersburg’da bulunan Bilimler Akademisi’nin arşivindedir. Yüz elli yıl önce yazılan bu belge, Rusya’da Kürdoloji çalışmaları açısından önemli bir yere sahiptir.
Kafkasya bölgesinde Kürtler hem Türklerin hem de Rusların cephesinde savaşa katılmışlardı. Türkler Rusya sınırına yakın bölgede yaşayan Zilan, Sipkan, Heyderan, Cemaldinan, Milan, Bêzikan ve diğer aşiretlerden 4-5 bin kişiyi toplayıp savaşa sürmüştü.
3.158 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.