-Yeni bir takvim,geleneğe aykırıdır ve ulemanın itirazıyla karşılanır.Hristiyanların Roma devrinden beri tek bir takvimleri var.Çinlilerin devreleri,İranlıların Yezd-Gerd takvimi var.Bana kalırsa yeni bir takvim yapmak,tehlikeli bir hareket olur.
Bu gecenin son gece olması da var:
Emret, gül rengi şarabı getirsinler.
Gafil, bir gittin mi bir daha gelmek yok:
Altın değilsin ki gömüp çıkarsınlar...
Hayyam’ın bir şiirinde bile tövbe ettiği, ya da pişman olduğu görülmez. Şarabı, unutkanlık verdiği ve ızdırabını dindirdiği için içer.
Bu ızdırap o kadar barizdir ki her rubaide derinden hissedilen bu ızdıraba okuyucunun da tutulması mümkündür.
Bu ızdırap ifadeleri, mücadele eden bir ruhu dinlendirmek için yazılmıştır. Fakat dinlenmek mümkün mü? Bu nedenle bunları yazan adamın âdeta gözünüzün önünde öldüğünü görürsünüz. Ve Bakınız Hayyam ne diyor: “‘Şarabı kötülemeyin. Şarap acıdır, çünkü benim hayatıma benzer.”
Belki de Hayyam’ın hayatında anlaşılmayan nokta, insanoğluna özgü bu basit ızdıraptır..
Hayyam: " Evet fakat dünyayı aydınlatacak ışık nerede?"
Gazali: " İnancın içinde! Ve yalnız inananlar karanlığın ardında neler bulunduğunu görüyorlar."